سایر

نحوه انتخاب بدنه کوادکوپتر FPV

انتخاب بدنه FPV

در سلسله مقالات معرفی اجزا و سیستم های کوادروتورهای FPV ما اولین مقاله خود را با مهمترین جز این سیستم ها یعنی بدنه آغاز نمودیم چرا که انتخاب بدنه کوادکوپتر سرعتی FPV مهمترین جز آن می باشد که سایر تجهیزات تحت تاثیر این جز انتخاب می شوند. پس ابتدا هزینه خود را برای بدنه تخصیص بدهید که این تجربه 2 سال پرواز من در دنیای اف پی وی می باشد که با انتخاب فریم ارزون و بی کیفیت در کرش ها باید هزینه 10 برابر بیشتر از اون چیزی که پرداخت نکرده اید به جای خرید فریم خوب بپردازید پس از همون ابتدا فریمی انتخاب کنید که از سیستم و موتورهای شما در برابر کرش ها محافظت کند.

بهترین بدنه برای کوادروتورهای سرعتی FPV کدام بدنه است؟

این سوالی است که اکثر دوستداران این حوزه که به تازگی قصد ورود به این رشته را دارند مشغول خود کرده است حتی افراد بعضا حرفه ای که چند وقتی است که در این حوزه هستند اطلاعات کافی نسبت به انتخاب فریم نداشته و تنها طی تجربیاتی که داشتند اقدام به نظر کرده و باعث گمراهی و انتخاب اشتباه توسط افراد دیگر می شوند ما در این مقاله قصد داریم که به طور کامل راجع به انتخاب بهترین بدنه مختص شما صحبت کنیم که با توجه به نیاز و توامندی های خود بدنه را انتخاب کنید.

چه اندازه ای مناسب است؟

ابعاد در ربات های پرنده عمدتا به وسیله فاصله قطری بین موتورها مشخص می‌شوند بر این اساس فریم‌ها را می‌توان مطابق جدول زیر  به 4 دسته کلی تقسیم کرد.

اندازه بدنه

اندازه ملخ

120-160 mm

3”

160-180 mm

4”

180-250 mm

5”

+250 mm

+6”

در این میان ملخ‌های 5 اینچی بیشترین کاربرد را در مسابقات مختلف دارند.

اگر ابتدای راه هستید و تازه می خواهید که یک پرنده اف پی وی برای خود جمع کنید پیشنهاد ما انتخاب بدنه با سایز بین 210 تا 280  برای شما می باشد در این سایز شما با ملخ های بالای 5 اینچ اقدام به پرواز می کنید که ستاپ و پرواز با این پرنده ها نسبت به سایزهای کوچکتر راحت تر می باشد. هرچه که به جلوتر می روید و توانایی خلبانی شما با پروازها بالاتر می رود شما می توانید ستاپ های با سایز کوچکتر آماده کنید و پرواز کنید ( البته عده ای از همان ابتدا اقدام به خرید سایزهای کوچک بدون تجربه پرواز می کنند که این اقدام ممکن است ولی هزینه و زمان یادگیری بالایی نیاز دارند)

اما بهترین و پرطرفدارترین سایز در حال حاضر در ایران کدام می باشد؟

در ایران، اف پی وی به صورت جدی 3 ساله است که استارت خورده است که در این مدت خلبان های به سرعت پیشرفت و رشد کرده اند در حال حاضر اکثر خلبان های حرفه ای و نیم حرفه ای سایز 210 برای خود انتخاب می کنند سایزی که با توجه به موتورهای موجود در بازار بهترین انتخاب می باشد. پس به جرات می توان گفت که فریم سایز 210 فریم سال می باشد که اکثرا اف پی وی کارها این فریم را انتخاب کرده اند. ( در مسابقات FPV که در ایران در حال برگزاری می باشد می توانید این موضوع را احساس کنید)

 

چه مدل بدنه‌ای مناسب است؟

بدنه‌های استفاده شده در پرنده های مسابقه ای را می توان از نظر ظاهری به چند دسته مختلف تقسیم کرد.

بدنه H شکل: این نوع بدنه را می توان جزو قدیمترین بدنه هایی دانست که همچنان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که مشاهده می شود این نوع بدنه شامل 4 بازو است که به یک بدنه مرکزی متصل شده و شکلی مثل حرف H انگلیسی ایجاد می کند.  در این نوع بدنه به واسطه قرارگیری اجزای مختلف  بر روی بدنه، در هنگام برخود با موانع آسیب کمتری به سیستم های الکترونیک داخل فریم  وارد می شود.

بدنه X شکل: این نوع بدنه به شکل گسترده ای در مسابقات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بازوهای ضربدری این مدل بدنه کمک می کند تا مرکز جرم به مرکز پرنده نزدیک شود. این امر موجب مانورپذیری بسیار بیشتر پرنده که در مسابقات سرعت دارای اهمیت است، می شود. در اغلب این مدل بدنه ها، باتری باید در زیر پرنده نصب شود که این پدیده آن را در برابر برخوردهای احتمالی بسیار آسیب پذیر می کند. این بدنه در ایران زیاد طرفدار ندارد بر خلاف آن چیزی که در دنیا می باشد!! اکثرا بزرگان اف پی وی FPV در مسابقات که شرکت می کنند با بدنه های X به مسابقات می روند و آن هم به خاطر پرواز فوق العاده ای که این پرنده ها دارند ولی هزینه استفاده از این پرنده ها بالا می باشد که در هر پرواز احتمال آسیب به باتری بالا بوده ( به خاطر نصب باتری در زیر بدنه)  لذا  باید هزینه خرید باتری نو رو به جون بخرید.

بدنه + شکل: استفاده از این  نوع بدنه موجب می شود که پرنده در طی مسیر مستقیم عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد. همچنین این باور وجود دارد که در این حالت مکان قرارگیری ملخ ها راندمان بالاتر آیرودینامیکی را برای پرنده در پی دارد. همچنین به خاطر شکل متقارن آن،  کنترل آن حس بهتری به کاربر القا می کند. از سوی دیگر به خاطر قرارگیری ملخ در قسمت جلویی پرنده، مکان قرارگیری دوربین دچار محدودیت هایی می شود.

بدنه X-H: در این نوع بدنه در مقایسه با بدنه X شکل ساده، فاصله بیشتری بین ملخ موتورهای جلو با عقب وجود دارد. این باور وجود دارد که افزایش فاصله باعث مانورپذیری بالاتر در مانورهای رول و پیچ می شود. معمولا در این نوع فریم ها باتری بر روی بدنه جاسازی می شود که این امر موجب می شود تا باتری در کرش ها آسیب کمتری ببیند. مهمترین مزیت این نوع فریم ها جادار بودن آن ها است که موجب می شود تمام ماژول ها داخل فریم جاسازی شود که انجام این کار باعث آسیب دیدگی کمتر قطعات در کرش می شود.

جنس بدنه

بدنه های مورد استفاده برای ربات‌های پرنده غالبا از جنس پلاستیک، فایبرگلاس و کربن هستند. البته در سال های اخیر استفاده از بدنه هایی از جنس کربن یه خاطر وزن کم و مقاومت بالا فراگیر شده است. در ایران هم اکثر فریم ها از کربن می باشند ولی باید به این نکته هم توجه داشته باشید که خود کربن مدل های مختلفی دارد و کیفیت ساخت کربن در میزان استحکام و سبکی و انعطاف پذیری آن تاثیر دارد در سایت های جهانی اگه مشاهده کنید فریم ها کربنی یک مدل و برند از حدود قیمت 30 دلار هست تا 100 دلار !! که چیزی که در همه این ها قابل توجه می باشد تنها اختلاف این قیمت به خاطر کیفیت کربن به کار رفته در این فریم ها می باشد چرا که شکل و ساختار و حتی پیچ و کارتن بسته بندی این فریم ها یکی می باشد که به عنوان مدل های با درجه بندی های مختلف به فروش می رسد.

متاسفانه در ایران فروشگاه هایی اقدام به خرید مدل کپی فریم های مشهور دنیا کرده اند و با قیمت های پایین و بعضا  حتی گرون تر از مدل اورجینال به فروش می رسانند باید توجه داشته باشید که کپی از فریم بسیار ساده می باشد طرح این بدنه ها مشخص و تنها کافی است که این طرح با یک صفحه کربن بی کیفیت در بیاید و به عنوان کپی فریم اورجینال به فروش برسد.

اما چطوری تشخیص بدیم که فریمی که خریداری کردیم اورجینال می باشد یا مدل کپی آن می باشد؟

موقع خرید باید به چند نکته توجه کنید:

قیمت جهانی فروش محصول

اگر محصولی که قیمتش 70 دلار می باشد و توسط فروشگاه هایی با قیمت 150 هزار تومان به فروش می رسد مطمئن باشید که این مدل کپی می باشد.

البته این موضوع نمی تواند تنها کمک باشه چرا که همین فروشندگان می توانند این جنس غیراوجینال که 150 تومن می باشد را با قیمت 70 دلار روز به فروش برسانند به اسم اورجینال !!! ( که متاسفانه این موضوع هم در ایران بسیار دیده شده است)

به عنوان مثال فریم های GEPRC که در بازار ایران زیاد می باشد این فریم ها در دو مدل کپی و اورجینال وارد ایران شده است که مدل کپی این محصولات با نصف قیمت جهانی در ایران در برخی فروشگاه ها به فروش می رسد که با خرید این محصول و مشاهده آن با مدل اورجینال در ابتدا هیچ تفاوتی در بسته بندی و شکل آن مشاهده نمی کنید ولی با کمی دقت در کربن های دو مدل به کار رفته متوجه تفاوت کربن ها و ناخالصی آن می شوید که باعث این اختلاف قیمت در بازار شده است. مدل کپی در کرش ها بسیار آسیب پذیر می باشد و در اولین برخورد شکسته و به سیستم و موتور و کلیه ی سیستم شما آسیب می رساند که به خاطر دادن هزینه کمتر در خرید باید 10 برابر آن هزینه را برای جبران خسارت پرداخت کنید؟!!

تجربه شخصی من بعد از سال ها خرید و تست انواع فریم ها به من یاد داده است که در انتخاب فریم هیچوقت نباید کم گذاشت و باید بهترین فریم را خریداری کرد تا از آسیب های بعدی که در کرش به سیستم ها و موتورها وارد می شود، جلوگیری کند که این کار باعث کلی صرفه جویی در هزینه های ناشی از کرش می باشد.

خرید از نمایندگی رسمی این محصول

در صورتی که فریمی که خریداری می کنید نمایندگی در ایران داشته باشد این اطمینان را به شما می دهد که این محصول اورجینال بوده و توسط شرکت معتبری خریداری شده است ( برای نمایندگی هم صرفا به صحبت ها اکتفا نکنید به سایت مرجع مراجعه کرده و اسم فروشگاه در آن مشاهده کنید.)

تشخیص میزان کیفیت صفحه کربن از وزن

وزن صفحه کربن ها می تواند کمک بزرگی به شما برای تشخیص میزان کیفیت آن بکند که در صورتی که دو صفحه کربن با یک ضخامت با دو کیفیت مختلف داشته باشید و وزن کنید متوجه تفاوت وزنی آن ها می شوید که کربن با کیفیت بالا وزن کمتری دارا می باشد. ( اما تنها وزن کم دلیل بر کیفیت بالا و استحکام نمی باشد)

اینکه وزن صفحه کربن مهم می باشد شکی نیست ولی استحکام کافی تنها کربن خالص به شما نمی دهد و نیاز است که تغییراتی در آن ایجاد شود که این باعث شده است که ما قیمت های کربن 30 دلاری تا 100 دلاری داشته باشیم.

مشاهده میزان ناخالصی کربن

با مشاهده صفحه های یک ورق کربن می توانید میزان ناخالصی آن را تشخیص دهید که چه میزان گلاس استفاده شده است در آن هر چه میزان این ناخالصی بیشتر باشد نشان از بی کیفیت بودن صفحه کربن می باشد.

وزن بدنه

پس از انتخاب کلاس کاری پرنده خود، شما با گزینه های متعددی رو به رو می شوید. در این شرایط وزن بدنه می تواند یکی از پارامترهای کلیدی در انتخاب شما باشد. هرچقدر وزن بدنه و در کل دستگاه کمتر باشد در تصادفات و کرش ها آسیب و خسارت کمتر می شود و در مانورها پرنده بهترین عملکرد را ارائه می­دهد. همچنین وزن بدنه در مدت زمان پروازی نیز اثرگذار است.

ضخامت بدنه

ضخامت صفحات تشکیل دهنده بدنه از اهمیت بسزایی برخوردار است. افزایش ضخامت صفحات موجب افزایش وزن و کاهش زمان پروازی می شود. اما این افزایش ضخامت و وزن در زمان برخوردهای احتمالی دو نتیجه را در پی خواهند داشت. از سویی وزن بالاتر مجموعه باعث برخوردهای شدیدتری در سرعتهای بالا می شود ولی در عین حال افزایش ضخامت صفحات موجب مقاومت بیشتر در برابر همین برخوردهای احتمالی می گردد. پس با این تفاسیر می شود به این نتیجه رسید که بهتر است مناسب ترین ضخامت را در نظر گرفت که معمولا بین 3-4 میلیمتر برای بازوهای دستگاه و 1-2 میلیمتر برای سایر اجزای دستگاه می باشد.

بازگشت به فهرست

نوشته های مرتبط

5 دیدگاه در “نحوه انتخاب بدنه کوادکوپتر FPV

  1. امیرحسین گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من سایت شما رو کامل دیدم و خیلی خیلی خوشحال شدم که fpv توی ایران به این سرعت رشد کرده و متقاضی زیادی پیدا کرده اما من میخوام در مورد مقاله حرف بزنم و از تجربه شخصی خودم بگم من یکساله که وارد این دنیای فوق العاده هیجان انگیز fpv شدم و تا الان نزدیک به 4 ستاپ جمع کردم اون اوایل که تصمیم به خرید داشتم جایی نبود که درست راهنمایی کنند و من بیشتر دنبال قطعات ارزون بودم و اولین فریمم رو یادمه با قیمت 110 تومن خریدم و تمام قطعاتم هم که به پیشنهاد صاحب مغازه انتخاب کردیم ( بزرگترین اشتباه من در اولین ستاپ) فکر می کنم که صاحب مغازه تابه حال کواد fpv پرواز نداده بود و تنها جنس هایی که ارزون و آشغال بودن رو به ما داد و ما هم خوشحال از قیمت هایی که برامون با تخفیفات بالا زده بود به شهرمون برگشتیم و اولین ستاپ آماده پرواز شد ولی توی اولین کرش اکثر قطعات پرنده موتور اسپید و دوربین نابود شد و بدنه به کل از بین رفت ولی کلی خسارت دیدم و از اونجا بود که رفتم سراغ یه شخص وارد و اون منو راهنمایی کرد و به من گفت توی هزینه برای بدنه نباید اصلا کم بزاری بدنه اورجینال بخر با قیمت بالا تا هزینه های کرش که داری کم بشه جمله ای که توی این مقاله هم خوندم و یاده این دوست عزیزمون افتادم و آرزوی موفقیت براش دارم.

  2. علی حسن زاده گفت:

    الان من که تازه میخوام شروع کنم از چه ستاپی خوبه که شروع کنم و اینکه بودجه برام مهمه و میخوام بین 2-3 تومن جمع بشه

    1. shop-manager گفت:

      سلام
      شما با این بودجه می تونید یه ستاپ خوب جمع کنید و از تخفیفات ویژه و مشاوره بهترین های این عرصه برای جمع کردن ستاپ ها بهره مند شوید
      کافی که با شماره 88399836 تماس بگیرید.

  3. رضا آقايي گفت:

    نظرتون راجع فريم هاي ايمكس مدل nighthawk چيه؟

    1. DragonFPV گفت:

      فریم های فوق العاده ای بودن :))) اینو من یک سال پیش تست گرفتم و یادمه تو اون زمان بهترین فریمی بود که توی ایران پیدا می شد ولی الان فریم هایی تو بازار هست که خیلی خیلی بهتر از اون هستند مثل فریم ZMR یا فریم لومینیر آمریکا ( دقت کن که مدل غیراورجینالش نخری!!!) اینا رو سایز 210 بهترین سایزه که بگیری
      موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.